CARTA POBLA DE LA GRANJA --- 6 de juliol de 1611

CARTA POBLA DE LA GRANJA   ---   6 de juliol de 1611

jueves, 19 de julio de 2012

Conferència a Enguera (VicentGP i l'ALPI)



Ahir, com vaig avançar, vaig tindre la satisfacció de passar la vesprada a Énguera (o Engra, com escrivia Gulsoy), un poble que unix sentiments, alegries i arrels. No ho dic de bades, perquè la meua família prove d'allí: la Reina era de la Granja i es va casar amb Manuel el Sombrerero, que era d'Énguera.

A saber com parlaven entre els dos!!! El ben cert és que l'enguerí, el dialecte local, "la parla enguerina", és molt més que una peculiaritat o una manera de ser del poble. Anit ho vaig descobrir.

Matías Aparicio Simón (autor de Palabras enguerinas) amb Vicent Gª Perales. Enguera, 18/7/2012


Vaig arribar a les 18.30 i vaig assistir a la presentació del magnífic llibre de Matías Aparicio Simón Palabras de Enguera, publicat per l'Associación La Sierra CV, una institució presidida per José Cerdá, gran persona i millor dialogador.

Escolta ací la presentació del llibre Palabras enguerinas, a càrrec de Matías Aparicio.

Després de la presentació d'este llibre i haver-ne fet coneixença de l'autor, vaig dur a terme la conferència "Fonètica i lèxic enguerins. L'ALPI i la Canal de Navarrés". Després d'una magnífica presentació a càrrec de Pepe Cerdá, em vaig llançar a parlar als enguerins, en valencià, sobre els viatges de Sanchis Guarner i F. de B. Moll en setembre de 1935 a Énguera, aprofitant la seua estada als pobles veïns de Moixent i Llanera de Ranes per a les enquestes "oficials" de l'ALPI.



I vaig ser molt ben acollit. Al final, una persona de Quesa em va apuntar que recorda que de ben menut va vindre al seu poble un home del Canadà, estrager, i anava fent preguntes a persones majors. Es tractava de Josep Gulsoy, canadenc nascut a Turquia en 1925 i que es va encarregar d'estudiar els parlars de la Canal de Navarrés. Bona i feliça anècdota que, tal com li vaig respondre, és digna d'escriure i que passe a la història com a un record del pas del Gulsoy per estes terres.

De fet, Joseph Gulsoy, amb 87 anys, encara té ganes d'acabar l'estudi que un dia va começar. Almenys, algú hauria d'encarregar-se de demanar-li les gravacions magnetofòniques que va fer als anys 60 i la recol·lecció d'un vocabulari enguerí que Jaime Barberán (amic i alcalde) li va donar i que no sabem on para.

Este va ser el Power Point de la meua intervenció:

Enguera_ALPI_ppt

No hay comentarios:

Publicar un comentario